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    Percutaneous endobiliary forceps biopsy of biliary strictures for histopathologic examination

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    PURPOSEWe aimed to investigate the feasibility, accuracy and safety of percutaneous endobiliary cholangio-forceps biopsy of biliary strictures in our institution.METHODSA total of 13 percutaneous transhepatic endobiliary biopsies (7 men and 6 women, mean age 66.85±16.76 years) were performed between January 2015 and March 2019 using a transluminal forceps biopsy device. Technical success, rate of complications, number of biopsy specimens, procedure and fluoroscopy time, mean radiation exposure were evaluated; sensitivity and accuracy were calculated.RESULTSTechnical success, i.e., acquisition of at least three (median, 3.00; range, 3–5) macroscopic representative samples, could be achieved in all 13 biopsies. Access was gained via the right liver lobe in 12 of 13 cases (92.3%). All patients presented blood work indicative of cholestasis prior the intervention, with mean bilirubin 4.72±3.72 µmol/L, mean γ-glutamyl transferase 574.16 ± 360.92 IU/L, and median alkaline phosphatase 407 IU/L (165–1366 IU/L). In 12 of 13 cases (92.3%), biopsied material was sufficient for the pathologist to make a histopathologic diagnosis. Analysis revealed cases of malignancy in eight of 13 cases (61.5%), all of which turned out to be cases of cholangiocarcinoma. In four benign cases (30.8%), diagnosis was considered to be confirmed by further imaging or clinical follow-ups, which showed no signs of progressive disease. There was one case (7.7%) of a false-negative result with proof of malignancy in subsequent surgical tissue extraction. A calculation of diagnostic performance yielded a sensitivity rate of 88.9% and an accuracy rate of 92.3%. There was one case of minor and one case of major complication in our study collective, leading to an overall complication rate of 15.4%.CONCLUSIONPercutaneous transhepatic biliary drainage (PTBD)-based forceps biopsy via the transhepatic drainage tract in patients with biliary obstruction of unknown origin is a technically feasible and safe technique with good diagnostic value rates. The procedure should be considered in patients not suitable for endoscopic strategies with indication for establishment of PTBD

    The percutaneous endobiliary forceps biopsy of biliary strictures: An innovative technique

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    Das Ziel der Studie bestand darin, die Durchführbarkeit, Effizienz und Sicherheit der perkutanen transluminalen Zangenbiopsie bei biliären Strikturen nach „Cross and push“ Technik am Universitätsklinikum Würzburg zu evaluieren. Die Gewinnung der Zangenbiopsie bei den insgesamt 17 Patienten erfolgte an den baugleichen Angiographieeinheiten der interventionellen radiologischen Abteilung. Die Schaffung des biliären Zugangsweges wurde per Feinnadelpunktion oder über einen bereits einliegenden Drainagekatheter durchgeführt. Nach Vordirigieren einer armierten Führungsschleuse bis unmittelbar vor die Stenose wurden die Gewebeproben mittels Biopsiezange entnommen. Auf diese Weise sollte ein Abknicken des Instrumentariums durch die fibrotische Beschaffenheit der Striktur vermieden und so die Gewebegewinnung erleichtert werden. Im Anschluss folgten die PTCD-Neuanlage bzw. der Katheterwechsel sowie die histologische Auswertung der Zangenbiopsie. Die Dokumentation umfasste den technischen Erfolg, die Biopsieanzahl sowie -größe, die Untersuchungs- und die Fluoroskopiezeit, das Dosisflächenprodukt, die Repräsentativität der Biopsien und die Komplikationsrate. Die technische Erfolgsrate lag bei 100 %. Bei zehn Patienten und Patientinnen (58,8 %) wurde in der Zangenbiopsie ein Malignom bestätigt. Bei sieben Betroffenen (41,2 %) ergab die Zangenbiopsie einen benignen Befund, wobei dieser in zwei Fällen (11,8 %) falsch negativ war. Die Kriterien der Repräsentativität wurden bei elf Patienten und Patientinnen (64,7 %) erfüllt. Die mediane Biopsiezahl betrug 4 und die Biopsiegröße war 1 - 2 mm. Bei einer medianen Untersuchungszeit von 24 min bemaß sich die mediane Fluoroskopiezeit auf 7,6 min. Das mediane DAP für alle Interventionen betrug 2.593 μGym2. Zu einer Majorkomplikation kam es bei einer Patientin (5,9 %). Bei der perkutanen transluminalen Zangenbiopsie nach „Cross and push“ Technik handelt es sich um ein effektives und sicheres Verfahren zur histologischen Beurteilung biliärer Strikturen mit einer moderaten Komplikationsrate. Die Anwendung sollte besonders bei proximalen Strikturen in Betracht gezogen werden, wenn die ERCP oder alternative Verfahren nicht erfolgreich waren und parallel eine Entlastung der Cholestase via PTCD intendiert oder bereits vorhanden ist. Zur weiteren Evaluation der Methode ist zukünftig die Betrachtung eines größeren Patientenkollektives nötig. Um das Verfahren mit Alternativmethoden vergleichen zu können, bedarf es randomisierter kontrollierter Studien.Percutaneous transhepatic biliary drainage-based forceps biopsy in patients with biliary obstruction of unknown origin is an relatively unknown procedure. Nonetheless this method offers the opportunity of tissue sampling and therapy of obstructive jaundice via percutaneous transhepatic biliary drainage (PTBD) simultaneously. In 2015 Patel et al. described the percutaneous endobiliary forceps biopsy (PEFB) using “cross and push” technique. This approach is characterized by using a guiding sheath to push and advance the biopsy forceps into the biliary stricture. By supporting the forceps biopsy catheter with a sheath, a retroflexion of the forceps cup leading to an ineffective biopsy can be prevented. Aim of the following study was to evaluate feasibility, efficiency and safety of this procedure in our institution. Between October 2014 and October 2019 17 patients underwent PEFB in the interventional radiology department. Biliary access was achieved by using a percutaneous access needle or via a preexisting external biliary drainage catheter. After obtaining the specimens for histopathologic evaluation, a new biliary drainage catheter was placed. The primary outcome measures were: evaluation of technical success rate, procedure time and fluoroscopy time, dose area product (DAP), complication rate, number and size of the biopsies as well as the histopathologic results. Technical success rate was 100 %. In ten patients PEFB confirmed a malignant biliary stricture. Seven patients had a benign histopathologic result, although in two cases this proofed to be false negative. In eleven patients the tissue samples proofed to be representative for the underlying disease. The median number of biopsies was 4 with a size between 1 -2 mm. The median procedure time was 24 minutes with a median fluoroscopy time of 7,6 minutes. Median DAP was 2.593 μGym2. Complications occurred in three cases with one major complication and minor complications in two patients. The percutaneous endobiliary forceps biopsy is a feasible and safe technique for histologic evaluation of biliary strictures. The procedure should be considered in cases not allowing an endoscopic approach and when the drainage of obstructive jaundice via PTBD is planned or already present
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